Dag 0: zal het passen in de auto?

Het plan is om de fietsen en bagage in onze auto naar België te vervoeren en de auto dar achter te laten. De eerste vraag is dan natuurlijk of alles wel in de auto zal passen. Voordat we de Bob-Yak kochten, hebben we eerst uitgeprobeerd of die wel in de achterbak van onze Opel Corsa past. En, gelukkig: als we het wiel en het koppelstuk eraf halen past het precies. Niet een werkje wat je iedere dag zou willen doen, maar voor enkel de heen- en terugreis vinden we het wel acceptabel. Met de Bob-yak onderin, alle tassen daarop en het fietszitje als laatste over de bagage gedrapeerd lijkt het wel of de auto ervoor gemaakt is. De kinderen krijgen de FollowMe en het wiel van de Bobyak tussen zich in en hebben ook ruimte bij de voeten voor nog wat tassen. We hangen de fietsen ook vast op de drager en hebben zo morgen geen zorgen meer over het pakken.

Dag 1: Wageningen - Robertsville (autorit)

Dankzij de inpak-voorbereidingen konden we 's morgens rustig aan doen. Nog even reserve poezenvoer halen en we konden op pad. Na een uurtje stopten we bij speeltuin Roeffen Mart voor een speeluurtje voor de kinderen en een kopje koffie voor ons. In Duitsland maken wegwerkzaamheden de naigatie lastig waardoor we na een korte omweg op een snelweg-parkeerplaats lunchen. Vlug daarna komen we aan op camping La Plage in Robertville. We vragen meteen of de auto 3 weken zou mogen blijven staan en dat kan! De campingeigenaar heeft ergens een oude plaats tussen zijn huurcaravans liggen waar we de auto neer mogen zetten. Gelukkig kunnen we de tent ergens anders opzetten en nadat dat is gebeurd (en S 5x kwijt is geraakt omdat ze graag ergens anders gaat kijken) nemen de kinderen en ik een duik in het zwembad.

Na het eten zijn de kinderen moe en gaan vroeg slapen. Wij lezen nog wat en duiken dan ook in bed.

Dag 2: Robertville - Malmedy - Robertville (26 km)

's Nachts komen er een flinke hoosbuien langs en onweert het. Gelukkig houdt de tent het goed. 's Morgens regent het ook nog zo nu en dan. We besluiten naar Malmedy te fietsen en daar te pinnen omdat we de camping contant moeten betalen. De heenweg levert een paar klimmetjes en uitzicht op een stuwmeer op waar we heel ver naar beneden kunnen kijken. De tweede helft fietsen we vooral naar beneden, we gaan wel 40 km/uur. Dat belooft wat voor de terugweg!

In Malmedy vinden we inderdaad een pinautomaat en een grote kathedraal. We doen wat kleine boodschappen en bezoeken een grote speelgoedwinkel. Het blijft de hele tijd (mot)regenen. We lunchen bij een overdekt bankje tegenover de VVV waar we ook een kaart van de Vennbahn kopen. Daar staan ook andere RaVel-paden in de buurt op. Dat zijn allemaal voormalige spoortracé's waardoor de (vooral door mij) gevreesde klim terug wellicht iets geleidelijker gaat. We volgen de Ravel45 (een mooie route!) tot Waimes waar we ons uitleven in een speeltuin. Daarna warmen we op in een kroegje en fietsen we via de Belgische versie van de fietsknooppunten terug. Weer op de camping eten we lekker makkelijk. Erna spelen we spelletjes in de kantine.

Dag 3: Robertville - Wiesenbach (35,5 km)

We hadden verwacht dat het vandaag droog zou zijn, maar helaas worden we wakker met motregen. Dat blijft de hele morgen zo. We besluiten de tent dan maar nat in te pakken en gaan de Vennbahn fietsen. Omdat het maar blijft regenen eten we lekker warm en droog in een restaurant met de lunch. De fietsroute is mooi met uitzichten en vrolijke bloemen langs de weg. In Montenau (onze oorspronkelijke bestemming) vinden we dat we nog best een stukje kunnen fietsen en dus fietsen we door naar St. Vith. De weg is onverhard en dus modderig. Net als het weer verhard wordt, is een meneer zo vriendelijk onze modderfietsen af te spuiten. Een gelukkie :-) Onderweg bekijken we de oude draaicaroussel voor locomatieven. Even na St. Vith bereiken we de camping en tijdens het opzetten van de tent wordt het droog! De camping is er zo één met heggetjes, maar wel met een grote speeltuin. We eten de pasta carbonara die we van het restaurant mee hadden gekregen (het overblijfsel van 2 kinderporties is voldoende voor ons allemaal!). 's Avonds is het behoorlijk rumoerig op de camping. Kinderen spelen luidruchtig tot 23:00 en de tv van de buren is ook goed te horen...

Dag 4: St. Vith

Vandaag is het Nationale Feestdag in België. 's Morgens doen S en ik boodschappen en na de lunch gaan we naar het centrum van St. Vith waar een braderie is. Er is ook een grote speeltuin in het dorp. Het is warm, dus gewapend met een ijsje sluiten we de braderie af en gaan we terug naar de camping. Daar halen we lekker koud bier om bij de tent op te drinken. 's Avonds kan L niet goed slapen, dus die komt nog een Frans kaasje meesnoepen.

Dag 5: Planetenweg, St. Vith (13,6 km)

's Morgens is het bewolkt en spelen we op de camping. Na de koffie stappen we op de fiets om brood te halen en de planetenweg te zoeken. We vinden een broodkraam in St. Vith zoals er bij ons wel oliebollenkramen op random plekken staan. Op de vraag van D of ze ook desembrood hebben is het antwoord dat het allemaal desembrood is! We halen twee broden voor morgen voor onderwerg en een 'bierbrood' voor vandaag. Daarna fietsen we de planetenweg.

Langs een mooie weg zijn op hun werkelijke relatieve afstand tot de zon de planeten neergezet met hun grootte ook weergegeven. Voor pluto moeten we een eind fietsen en het blijkt een knikker in een stuk steen te zijn :-P We zoeken een lunchplekje en laten ons het bierbrood goed smaken (smaakt niet naar bier, maar wel lekker).Als beleg hebben we een Belgische specialiteit: chocola vermengd met sinaasappelmarmelade. Dat is lekker!

We nemen een avontuurlijke route door het bos terug (niet alle bos-wandelpaadjes zijn ook geschikt voor een fiets...). Bij de fietsenmaker in St. Vith halen we nieuwe remblokjes en ik een spiegeltje. Beiden erg handig met de heuvels hier. We gaan weer naar de grote speeltuin waar D de remblokjes en de spiegel op de fiets zet en de kinderen lekker spelen.

Weer op de camping proeven we de veganistische hickory smoke jerkey (lekker) en eten we. Met de Trangia koken gaat best goed. Het werkt het beste als je alle pannen klaarzet om ze achter elkaar op de brander te zetten. Het doven van de vlam doen we door een welgemikte worp met de sudderring.

dag 6: Wiesenbach - burg reuland - Bleialf (33,6 km)

Omdat het maar 11 km naar de volgende camping is (wat eigenlijk 15 blijkt te zijn, maar daar kom ik pas later achter) besluiten we via de kasteelruine in Reuland te fietsen. D gaat met de kinderen douchen terwijl ik begin met inpakken. Het is lekker weer dus we kunnen alles droog inpakken.

Als we een poosje onderweg zijn en we net door een tunnel zijn gefietst (echo!), komen we erachter dat S haar jas nog in de speeltuin op de camping ligt... D fietst zonder bagage heen en weer terwijl ik met de kinderen vast ga lunchen. In no time is D weer terug en vervolgen we de prachtige Vennbahn route naar Reuland. De route volgt nu niet helemaal meer een voormalig spoortracé en we hebben regelmatig korte klimmetjes. Bij de burcht eten we een ijsje en beklimmen we de toren die nog staat. Erna moeten we de Vennbahn een stukje terugfietsen voordat we de Eifel-Ardennen radweg nemen. Ook deze route is prachtig en na nog een lange tunnel komen we bij de volgende camping in Bleialf aan. Het blijkt een bolwerk van Nederlanders te zijn en we krijgen een plaatsje tegenover de huurtenten van VacanceSoleil. De camping is inclusief animatieteam we eten vlak voordat de minidisco begint. Deze lijkt nog het meest op avondgymnastiek met één meisje dat dansjes voordoet en een berg enthousiast meedansende peuters en kleuters ervoor.

Dag 7: Bleialf

We houden een echte rustdag. D doet 's morgens boodschappen en de kinderen spelen heerlijk met de buurtkinderen in de speeltuin en in de tent. Na de lunch gaan we zwemmen in het zwembad van de camping. Erna kunnen we kinderen geschminkt worden. S wordt een regenboogprinses en L een monster. Ik ga nog even wandelen in het dorpje. L is direct na het eten toe aan zijn bed.

Dag 8: Bleialf - Prüm (22,9 km)

Het is 'verdacht' groen in de Eifel en ook vandaag regent het helaas weer. We zijn inmiddels ervaren met het nat inpakken van de spullen, dus we gaan toch verder naar Prüm. De kinderen spelen nog even flink met de buurtkinderen. We vertrekken om 11:30 en al gauw begint het weer te motregenen. De route voert langs het riviertje de Prüm en is best mooi maar we balen van de regen waardoor we niet zo goed kunnen genieten van de omgeving. We zoeken een overdekt plekje om te lunchen maar vinden die niet voordat we om 13:30 op de camping in Prüm zijn. Daar mogen we op het overdekte terras lunchen voordat we de tent gaan opzetten. Het is een camping zonder heggetjes en de aanblik bevalt ons wel.

Dag 9: Prüm

's Nachts was het erg koud: 6 graden! 's Ochtends breekt de zon gelukkig door dus we kunnen even buiten koffie drinken. Na de lunch gaan we het dorpje Prüm in en bekijken de Kalvarienkrater. We maken een leuke wandeling om de krater heen. Aan het einde van de middag gaan we langs bij het Sommerfest van de camping. We hebben truien en jassen nodig voor dit 'zomer'feest, maar de kinderen kunnen zich uitleven op een traktor-springkussen en wij drinken toch een Duits weisen biertje om de zomerse sfeer vast te houden.

Dag 10: Prüm

Vandaag is het maandag en zijn de winkels dus weer open. We gaan op zoek naar een trui en regenbroek voor D, want die had hij in zijn optimisme niet meegenomen (we gingen immers met zomervakantie!) en daar slagen we in! Die items blijven ook wel nodig want vandaag is het koud en regenachtig: 15 graden! We troosten ons met een lekker taartje bij de bakker annex lunchroom in Prüm. Daarna gaan we naar de VVV om te vragen of er iets te doen is voor kinderen met dit weer. Dat blijkt niet zo te zijn, maar er staat wel een bak duplo waar de kinderen zich mee vermaken terwijl ik boodschappen doe. We fietsen terug naar de camping voor een late lunch en vermaken ons verder met spelletjes in de tent. 's Avonds halen S en ik pizza in het dorp.

Dag 11: Prüm - Stadtkyll (23,1 km)

De kinderen zijn weer lekker vroeg wakker. S slaapt inmiddels op het Exped matje, wat het lichtelijk begeven heeft. De scheiding tussen twee banen is voor de helft losgeraakt, waardoor het één grote bult is geworden. Voor ons vervelend, maar S komt daar nog niet bij met haar voeten. Wij slapen dus weer op onze oude vertrouwde Thermarest matjes en de kinderen op de nieuwe Expeds.

Het is droog en het inpakken gaat vlot. Om 10:30 zitten we op de fiets richting Stadtkyll waarvoor we de Prüm Radweg nemen. De route is geen oud spoortracé en dus behoorlijk wat heuvelachtiger dan wat we tot nu toe hebben gefietst.

Ook fietsen we voor het grootste gedeelte niet over een fietspad, maar over landweggetjes die ook door kleine ingeslapen dorpjes voeren. Leuk dat de etappes zo afwisselend zijn en fijn dat we vandaag maar 20 km hoeven te fietsen met die heuvels. Onderweg zijn er echt superveel speeltuintjes en we lunchen er dan ook bij één. Daar besluiten we ook de bagage om te gooien zodat we minder gewicht op de voordragers hebben. Dus eten en kookspullen in een achtertas en kleding in voortassen. Dat bevalt kwa gewichtsverdeling wel beter, maar de tassen worden er wel onoverzichtelijker van.

We fietsen door een windmolenpark. Het waait flink, maar gelukkig hebben we wind mee!. De camping is van Landal en als het nog slecht weer wordt, hebben we hier genoeg te doen: een zwembad en een indoorspeelgrot behoren tot de mogelijkheden. Toch komt de camping niet massaal over en we vinden een mooi plekje vlakbij speeltuin en toiletten.

Dag 12&13: Stadtkyll

We komen de camping niet af in Stadtkyll (behalve D die een keer boodschappen is gaan doen). Er is genoeg te doen voor de kinderen en zowel zij als wij zijn vermoeid door de kou en regen van de afgelopen dagen. We gaan twee dagen achter elkaar zwemmen in het zwembad van de camping. Overdag maken we een wandelingetje, ook op de camping, want die is erg groot en bevat een enorm bungalowpark met stukjes bos tussendoor. Al met al doen we het een paar dagen super rustig aan.

Dag 14: Stadtkyll - butgenbach (34,3 km)

Vandaag gaan we weer verder. Het inpakken gaat vlot. L draagt zelfs zijn steentje bij door de bedjes van S en zichzelf leeg te maken. Ik laat bij het Wilde-avonturen-op-een-mountainbike bedrijf dat ook op de camping zit mijn banden oppompen. We fietsen het eerste stuk van de dag over de Kyll-radweg en sommige trajecten lijken net op de bochten van de speelgoed trein van de kinderen. L fietst een heel eind zelf. Bij Kronenburg besluiten we in het dorpje/kasteel te gaan lunchen. Heel pittoresk, maar wel op een berg! L helpt mij goed met het de fiets de berg op duwen (fietsen is er echt niet bij voor mij). Van het kasteel is weinig meer over, maar we lunchen wel met een prachtig uitzicht. We fietsen weer verder over de Kyll-radweg die in België RaVel45 gaat heten en algauw onverhard wordt. S trapt nog een stukje mee terwijl L bij D achterop even kan bijkomen.

De camping ligt pal aan de Vennbahn en is onderdeel van een sportcomplex en congrescentrum. Het sanitairgebouw heeft een vreemd bunkerachtige uitstraling. Net als het eten klaar is, kunnen we de kinderen niet meer vinden. Het kost een flinke zoektocht voordat ze weer terecht zijn en vooral L heeft goed door dat het voor ons helemaal niet leuk was om ze kwijt te zijn (vooral niet op een camping die voor een gedeelte aan het water ligt). D komt ook nog tot de ontdekking dat hij zijn trui kwijt is. Die is waarschijnlijk van de fiets gevallen. Omdat het nog steeds niet warm is, fietst hij maar een stukje terug. Gelukkig met succes!

Dag 15: butgenbach

's Nachts is er ergens een feestje met behoorlijk harde muziek. Maar 's morgens schijnt de zon en kunnen we dus lekker in de zon ontbijten. Ik doe 's morgens boodschappen in het dorpje en 's middags gaan we met zijn allen ook nog even het dorpje in om brandstof te zoeken en in de speeltuin te spelen. We kijken in het (nieuwe of heel goed bijgehouden) kerkje en gaan daarna naar het strandje wat bij de camping hoort. Daar bouwen de jongens een zandkasteel en gaan we op verzoek van L waterfietsen. Hij heeft het al de hele vakantie over de fietsboot waar hij zo graag eens in wil.

Op de camping komen we aan de praat met een ander stel op de fiets en het blijkt dat zij ongeveer ons rondje andersom aan het fietsen zijn! Wat toevallig. We kletsen gezellig over de route en de fietsspulletjes en proberen hun Tatteljee stoeltjes uit. Wij hebben twee fijne Lafuma stoeltjes, maar die worden niet meer gemaakt. De alternatieven van Bocamp zijn toch minder goed, dus weer thuis gaan we zeker op zoek naar Tatteljee-stoeltjes op Marktplaats.

's Avonds hebben de buren hun muziek ontzettend hard staan, een heel verschil met de natuurkampeerterreinen die we uit Nederland gewend zijn. Maar ze doen er gauw wat aan als ik daarom vraag.

Dag 16: Butgenbach - Monschau (26,9 km)

's Nachts is er weer een feestje. D wordt er wel wakker van, ik deze keer niet. We zijn blij dat we deze camping weer kunnen verlaten. Eerst gaan we nog langs het strandje waar we gisteren de frisbee zijn vergeten. Helaas ligt die er niet meer dus we fietsen frisbeeloos de Vennbahn weer op. Het is weer een mooie route en het is ook duidelijk zondag. We worden om de haverklap van onze sokken gereden door bejaarden en bijna-bejaarden op electrische fietsen (helemaal niet nodig, de Vennbahn heeft geen steile stukken!).

Ook komen we langs de 'fietstreinen' zoals L ze noemt. Je kunt hiermee een stukje over de oorspronkelijke Vennbahn 'fietsen'. De wagentjes maken een hels kabaal, dus wij zijn blij dat we op onze eigen fiets zijn.

We lunchen in een oude wagon-overkapping en vervolgen onze weg na enige tijd op de Rürufer radweg. Hier komen we geen electrische fietsen meer tegen. Wel mountainbikes en prachtige uitzichten over het stroompje en het met rotsblokken bezaaide bos. Een prachtige route!

Na nog een kort stukje langs een grote weg komen we aan bij camping Perlenau. Het is inmiddels behoorlijk opgewarmd (yes! het is weer zomerweer!) en de kinderen spelen in de beek terwijl wij de tent opzetten op het speciale veldje voor fietsers en wandelaars. Als dat gebeurd is, is het tijd voor een lekker koud biertje!

dag 17: Monschau

Als de zon 's morgens boven de bomen uitkomt is het gelijk lekker warm aan het worden. We bezoeken het pittoreske Monschau en wandelen langs mooie doorkijkjes etc. Ik ga boodschappen doen in het minimarktje (Monschau heeft geen supermarkt) terwijl D met de kinderen de plaatselijke speeltuin bezoekt. In Duitsland hebben ze echt in elk gehucht een mooie speeltuin!

Terug op de camping is het tijd voor een duik in het zwembad. Dat is niet verwarmd en dus KOUD!

We hebben op de camping steeds nieuwe buren, behalve wij blijft iedereen maar één nacht op het trekkersveldje. Wanneer drogen die mensen toch hun was vraag ik me af... Het is steeds behoorlijk druk, maar wel gezellig.

L heeft heimwee en ik teken een kalender voor hem waarop hij kan afstrepen hoeveel nachtjes de vakantie nog duurt. Dat helpt 'een beetje' volgens hem.

dag 18: monschau (9,6 km)

Als we wakker worden, horen we een vertrouwd geluid: regen! We besluiten naar de handwerkmarkt en het Natur-erlebnis museum in Monschau te gaan. We zien een diorama en racen met een hele grote Carrera baan. In het natuurmuseum mag je allerlei opgezette dieren aanraken en zijn er leuke voelpuzzeltjes met vachten, boomschors en geweien. Als we klaar zijn, is het nog vroeg in de middag. We fietsen een stukje van het Rurufer pad en zetten de fietsen dan neer om in het bos naar een uitzichtpunt te lopen. Onderweg gaan de hemelsluizen weer open en weer terug bij de fietsen (via een paadje dat alleen op mijn GPS-kaart bleek te bestaan) schuilen we in een hutje.

Terug in Monschau proeven we het lokale bier bij de brouwerij.

dag 19: monschau - robertville (21,6 km)

Vandaag is het alweer de laatste dag dat we met bagage gaan fietsen. We slapen wel tot 8 uur uit en pakken rustig in. L helpt ook al steeds meer mee met het leeg laten lopen van zijn bedje en het weghalen van zijn slaapcabine. Verder spelen de kinderen nog lekker in het beekje dat langs de tent stroomt. Het is mooi weer en we besluiten nu niet over een voormalig spoortracé te fietsen voor de afwisseling. Dat levert wel wat klimmetjes op maar we hoeven vandaag maar 20 km te fietsen dus dat overleven we wel. We fietsen het Rurufer pad tot aan Sourbrot en lunchen op een prachtige plek met uitzicht op de Schwarzsee. Na Sourbrot is het nog een klein stukje langs een grote weg tot aan de camping waar onze auto staat. De auto staat er gelukkig nog prima bij en we zetten de tent weer op dezelfde plek als waar we begonnen. Helaas serveert de camping vandaag geen pizza (wat we eigenlijk wilde eten), dus doen we het met frituur.

dag 20: robertville

We ontbijten 's morgens in de zon en die blijft de hele dag volop schijnen :-) D doet boodschappen terwijl de kinderen en ik het zwembad onveilig maken. We brengen de rest van de dag door met luieren. Het is alweer de laatste dag, morgen gaan we weer naar huis! We hebben een zonnige en relaxte afsluiting van de vakantie.

dag 21: robertville - wageningen (autoreis)

Het inpakken en de terugreis verlopen voorspoedig. De fietsvakantie op deze manier is ons goed bevallen!

Advertentie (hierdoor wordt mijn website gratis gehost):