dag 1: Wageningen - Andryes

Ik had vooraf bij diverse ervaringsdeskundigen geïnformeerd wat de beste dag was om naar Frankrijk te vertrekken. Doordeweeks werd aangeraden boven het weekend en dus vertrokken we op maandag. Op de weg was het prima te doen. Om de forenzendrukte voor te zijn vertrokken we om 6:15 al. Zoals we regelmatig niet konden nalaten te zeggen een heel normale tijd voor D. Bij de lunchpauze bleek het echter niet eenvoudig om onze met fietsen behangen autootje - 2 op het dak, 2 achterop - kwijt te kunnen. Toen dat lukte hadden we een prima lunch en reden volgens de grillen van de Tomtom app naar de camping. We verbaasden ons er wel over dat we kruip-door-sluip-door steeds op dezelfde N77 uit leken te komen… Om een uur of 5 kwamen we aan bij de camping Au Bois Joli. Na de belofte dat ze de hele volgende dag in het zwembad mochten liggen, zetten we de tent op en gingen we eten.

dag 2: Andryes - rustdag

De belofte werd ingelost en we verbaasden ons er weer over hoe lang kinderen zich kunnen vermaken in een bak water. Het was er met ruim 30 graden een goede dag voor. Aan het eind van de middag waagden we een klein fietstochtjes. Ik ben duidelijk nog steeds niet gemaakt voor heuvels, maar verder was het een erg leuk tochtje. Bij terugkomst konden we de fiets-trek stillen in het restaurantje van de camping met pizza en friet, vergezeld van lokaal blond bier.

dag 3: Guédelon

Guedelon lijkt op een openluchtmuseum, maar dan één waar het resultaat van de gedemonstreerde ambachten gebruikt wordt om iets te bouwen: een Middeleeuws kasteel nog wel! Fascinerend om te zien hoe alles met gereedschap uit die tijd werd vervaardigd en geruststellend om te zien dat er wel gebruik gemaakt wordt van hedendaagse veiligheidsmaatregelen zoals veiligheidsschoenen en -brillen. De straattheatershow op het terrein kon ook op onze goedkeuring rekenen.

dag 5: Andryes-Brèves (26,6 km)

23-25 graden is een ideale temperatuur om bij te fietsen. Gisteren fietsten we een stukje langs het Canal du Nivernais. Vandaag is het tijd voor het echte werk en fietsten we bepakt en bezakt de andere kant op. De auto mag op de camping blijven slapen. Onderweg helpen we twee boten door een sluis waarvan de deuren openen en sluiten door met de hand aan een hendel te draaien. We bewonderen het ‘kerkje’ van Clamency. Zo’n enorm gebouw voor een dorpje van 4800 inwoners volgens ons gidsje! We eindigen in wereldstad Brèves, een gehuchtje maar wèl met een camping. Na het eten hebben L en D nog energie voor een fietstochtje naar het naastgelegen dorpje voor een ijsje.

dag 6: Brèves - Rustdag

De supermarkt lag precies op de goede plek. Met de tassen nog leeg reed ik de heuvel met 7-8 km/uur op. Volgeladen met boodschappen ging het met een gangetje tot 43 km/uur weer terug.

Buiten het boodschappen doen, werd de dag gevuld met spelletjes en kleuren. In mijn afwezigheid maakte Simone ook de l’Yonne onveilig. De rest van de dag genoten we van de Franse kaas en wijn en Franse ‘tapas’.

dag 7: Brèves - chaumot (23 km)

De route langs het kanaal is gemakkelijk en veilig maar ook een beetje eentonig. We komen redelijk vlot aan bij de camping in Chaumot die ook alweer door Nederlanders wordt gerund.

dag 8: Bezoek aan Corbigny (13,3 km)

Met een regenachtige dag in het vooruitzicht na een regenachtige nacht besluiten we het dorpje Corbigny te bezoeken. De in het routeboekje beschreven veemarkt vinden we helaas niet en de supermarkt gaat net dicht als we erin zijn. Er is verder niet veel te beleven in Corbigny. We grijpen de kans aan om echt Frans te gaan lunchen. Dat bevalt prima en met een volle buik doen we boodschappen en fietsen weer terug.

dag 9: Chaumot - Châtillon-en-Bazois (34,1 km)

We beginnen het fietsen langs het kanaal nu echt zat te worden, het is steeds hetzelfde. De camping in Châtillon-en-Bazois bereiken we na 34 km. We hoeven onze tent niet op te zetten want de camping verhuurt alleen pipowagens en bengali’s. We betrekken een bengali, een soort kruising tussen een bungalowtent en een trekkershut.

dag 10: Châtillon-en-Bazois  - Rustdag

Als je dorp niet groot genoeg is voor een kermis is er een alternatief: je blaast 8 springkussens op en vraagt 5 euro entree, klaar. Onze kinderen maak je er blij mee!

dag 11: Châtillon en Bazois - Cercy le Tour (37,7 km)

Fietsen in de regen is niet leuk. Gelukkig klaart het in de middag op en is de camping in Cercy le Tour wel leuk. Dat maakt een hoop goed :-)

dag 12: Cercy le Tour - Rustdag

‘S Morgens wandelen Simone en ik het pittoreske dorpje in om vers brood te halen. De bakkers zijn vaak al om 6:30 open! Na de lunch demonstreren de kinderen dat je prima gedurende 2 uur van de waterglijbaan kunt gaan. Het zwembad staat echt pal naast de camping en we kunnen er voor een habbekrats gaan zwemmen, heerlijk!

dag 13: Cercy le Tour - Decize (17 km)

Vandaag hoeven we maar 17 km, een eitje! Omdat de treinen door werkzaamheden niet rijden, fietsen we langs de Loire weer richting de auto. De overgang van Nivernais naar Loire bevindt zich in Decize en wij dus ook. Naast de camping in Decize is een waterspeeltuin en dat komt goed van pas met het mooie weer :-)

dag 14: Dezice - Rustdag

Ons verblijf in Decize wordt opgeluisterd door een muziekfestival dat pal naast de camping plaatsvindt. Het is veel folk-achtige muziek en best gezellig. We lopen een rondwandeling door het mooie oude centrum van Decize. Daarna beproeven de mannen hun geluk op de minigolfbaan.

dag 15: Decize - Nevers (44,4 km)

Mede doordat we in Chavalon een ijsje halen, fietsen we vandaag wel 44 km. Met een temperatuur van boven de 30 graden is dat een beetje teveel, maar we halen het toch! De route is helaas weer langs een kanaal, ditmaal het Canal lateral de Loire. Op de camping zetten we eerst de tarp op om moed te verzamelen voor de tent. We hebben leuke buren die samen met een tandem op vakantie zijn.

Dag 16 Nevers - Rustdag

's Nachts beleven we avonturen met een hoop onweer en wind. De haringen houden het niet en de kindertent wordt nat. Gelukkig blijven de kinderen er zelf erg rustig onder.

Overdag blijft het 's morgens nog onweren, 's middags blijft het broeierig warm. Gelukkig kan al het natte spul 's middags weer drogen.

We bezoeken Nevers waar een wirwar aan rode lijnen langs de stoep een bezoekroute aangeeft waar we algauw de draad van kwijtraken. De kathedraal is een imposant gebouw en het is toch wel een geruststelling voor de kinderen dat bovenop die enorme kerk een bliksemafleider staat. Na het bezoek fietsen we naar een heel groot winkelcentrum voor de Decathlon en een heul grote Carrefour.

dag 17 Nevers - Charité sur Loire (33,6 km)

De route langs de Loire is mooi en een stuk afwisselender dan langs het kanaal. Het is erg warm, 35 graden! Bij aankomst bij de camping checkt de beheerster alle fietsers tegelijk in, want we zijn toevallig in grote getale tegelijk aangekomen.  Vanwege de warmte halen Simone en ik gauw ijsjes bij de supermarkt in het dorpje. Dat levert een interessante route op over de brug die verbouwd wordt. Vanwege de verbouwing is er aan de onderkant een wandelweg aangebracht die we bij gebrek aan beter ook maar als fietspad gebruiken. We vangen op weg naar de winkel een glimp op van het schilderachtige dorpje wat ook een UNESCO site blijkt te zijn.

dag 18 Charité sur Loire - Rustdag

We bezoeken het schattige dorpje onder het mom van een bezoek naar het zwembad wat aan de andere kant van de dorpskern ligt. Het zwembad blijk een binnenzwembad te zijn wat wel jammer is gezien de temperatuur. Voor het plezier van de kinderen maakt het echter weinig uit. 's Avonds gaan we uit eten maar hier wreekt de toeristische aard van het dorpje zich, want het eten is matig en relatief duur. Ook gaan de keukens pas laat open waardoor uit eten gaan toch niet zo'n goed idee bleek te zijn. De volgende keer weer uit lunchen dus!

dag 19 Charité sur Loire - Saint Satur (25,7 km)

We beginnen aan alweer de laatste fietsdag met bagage. Gelukkig is het vandaag niet meer zo warm. De route langs de Loire is wederom mooi.

De camping staat eigenlijk niet in Sancerre maar in het dorpje ernaast. Gelukkig maar want Sancerre ligt op een behoorlijk heuveltje!

dag 20 Sancerre

's Middags bezoeken we Sancerre. Het naar boven lopen met de fiets levert een hoop gezucht en gesteun op maar wat een mooi uitzicht! In Sancerre is de rondwandeling ook met verf langs de stoep aangegeven, maar hier kunnen we de route wel volgen. We beklimmen een middeleeuwse toren voor nog meer uitzicht en genieten van de leuke straatjes. Naar de camping roetsjen we supersnel naar beneden.

Sancerre heeft behalve veel wijngaarden met bijbehorende flessen ook heerlijk speciaalbier. We zijn en blijven blij verrast hierdoor.

dag 21 Sancerre - Andryes (59,6 km, alleen voor D)

Vandaag staat de langste fietstocht op het programma maar wel alleen voor Daniël. Hij haalt de auto op, een tochtje van ongeveer 60 km. Wij als achterblijvers zien ons genoodzaakt om naar het zwembad vlak naast de camping te gaan. Wat een straf :-) Aan het eind van de middag keert Daniël met de auto terug en kunnen we ons voorbereiden op de terugreis.

dag 22 Sancerre - Wageningen

We pakken alles weer in en op de auto en rijden, dit keer over Parijs, terug. Vanaf de rondweg kunnen we de Eiffeltoren zien! Helaas rijdt het verkeer rond Parijs wel wat langzaam. Vlak voor de grens bij België gaan we wat eten bij een restaurantje en rijden heel klassiek met onze fietsen op het dak tegen een slagboom aan. Oeps, foutje.... Gelukkig staan de fietsen nog vast genoeg om ermee verder te kunnen rijden en na de verzekerings perikelen genieten we een prima maaltijd.