28/04 Wageningen - Harfsen (auto)

Omdat de weersvooruitzichten slecht zijn, een beetje nat maar vooral heel koud met ook overdag termperaturen van 10-12 graden, besluiten we de kampeerplannen te verruilen voor een rondje Salland in trekkershutten.

We starten in de stacaravan van mijn ouders waar we ook de auto kunnen laten staan. De grootste uitdaging is het aanmaken van de kachel… Na wat bellen en een hoop proberen, krijgen we het ding toch aan. We eten gnocchi met tomatensaus, ansjovis, paprika en kipstuckjes.

29/04 Harfsen - Wesepe (31 km)

We pakken rustig aan alle spullen in. De kinderen weten het speelgoed in de stacaravan van opa en oma wel te vinden. We fietsen via Joppe naar Deventer. De hele weg motregent het zo’n beetje. Een stuk van de route is onverhard en door de regen in een modderpoel met veel plassen veranderd. L wil echt niet over dit “stomme pad”, maar hij gaat toch en halverwege vindt hij het toch wel stoer en wat leuker. Vooral S heeft het erg koud ondanks de winterjas, wanten en muts, omdat ze achterop natuurlijk weinig beweegt. We lunchen lekker warm in een snackbar met friet en prijswinnende hamburger. De kinderen willen ondanks het slechte weer tóch een ijsje!

Even verderop doen we boodschappen en daarna rijden we gauw naar de camping. S trapt en L zit op het zadeltje op de buis van mijn nieuwe fiets.

De trekkershut bij camping de Marsbelte is lekker warm en we eten een soort rijstvormige pasta met tivall-stukjes, boontjes en abrikoos.

30/04 Wesepe dagtochtje (25 km)

Het weer is al een stuk lekkerder met af en toe zon en droog. Na het ontbijt spelen de kinderen eerst buiten en daarna binnen in het (ruime!) huisje. Na de lunch fietsen we richting de Duurse Waarden waar we een leuk veerpontje (Kozakkenveer) nemen naar de overkant van de IJssel. We fietsen langs Wijhe weer terug. S krijgt de smaak ook te pakken en fietst ook een heel stuk (los!) op L zijn fiets. Het opstappen is nog wel lastig. Weer terug eten we tortellini met worst en paprika.

01/05 Wesepe - Deventer (bus)

Vandaag gaan we met de bus naar Deventer. We eten eerst een broodje in een Italiaanse ijssalon, het is nog te koud voor ijs. We bezoeken leuke winkeltjes en er hangen gekleurde paraplu’s in de lucht waar je ringen omheen mag proberen te gooien (moeilijk!). D koopt een cool spel (Space Alert) in een mega-grote spellenwinkel en kan het gelukkig op laten sturen naar huis want daar hebben we op de fiets niet zoveel plaats voor. We kijken naar een rare expositie in een grote kerk waarbij je steeds niet zeker weet of een stoel nu is om even de expositie te bekijken of dat die stoel onderdeel is van de kunst. D koopt een hele warme Ierse wollen trui. Het is inmiddels lekker warm geworden met een heerlijk zonnetje dus….tijd voor ijs! We gaan dus nog een keer langs de ijssalon, nu voor een heerlijk ijsje!

Daarna doen we boodschappen en gaan vervolgens op het vogeleiland kijken. Dat is een grappig eiland bij een park met allemaal volieres en loslopen kippen, kalkoenen en pauwen. We nemen de bus terug en bij het hutje kom ik erachter dat ik mijn tas in de bus heb laten staan! Mèt portomonnee, telefoon, fotocamera en de sleutels van het hutje. Bij de volgende bus (ruim een uur later!) probeer ik of het toevallig dezelfde is en...dat is zo! Ik kom dus met de schrik vrij :-)

We eten tussendoor ook nog chili met tortillachips, kaassaus, boontjes, tomaat en paprika.

02/05 Wesepe-Holten (30 km)

Tussen het inpakken en wegrijden door bekijken we nog ‘even’ de trots van campingeigenaar Dik: een boomhut met prieel erop en een maquette van Salland. Dik kan er honderduit over vertellen. De zon schijnt en alhoewel de omgeving niet bepaald wereldschokkend is (de ene boerderij na de andere) is het lekker fietsweer. S trapt ook een flink stuk mee en ook een stuk helemaal zelf (zonder FollowMe)! De camping in Holten is behoorlijk groot en heeft veel speeltuintjes. De kinderen gaan dus heerlijk spelen terwijl D boodschappen doet. Vanwege het lekker weer barbecue! We eten worstjes, Duitse biefstuk (is een soort tartaar blijkt) met broodjes en rauwe komkommer, tomaat en paprika.

03/05 Holten (rustdag)

‘s Morgens blijven we op de camping. De kinderen hebben al veel vriendjes gemaakt en maken de speeltuinen onveilig. Na de lunch gaan we een stukje wandelen in het bos achter de camping. We eten groene erwtenpasta met pesto en gegrilde courgette en paprika (van de barbecue gisteren) vermengd met olijven die al in dressing zaten.

De kinderen douchen het zand eraf in de familiedouche, twee douches in één hokje: erg gezellig!

04/05 Rondje Sallandse Heuvelrug (29 km)

Het is ‘s nachts erg helder en dus koud! De kachel aan lijkt niet slim, maar met extra dekentjes en mijn winterjas over de kinderen komen we de nacht goed door. ‘s Morgens maakt de kachel de boel lekker behaaglijk, wat fijn en luxe om verwarming te hebben! Samen met de warme havermout met gedroogde vruchten, krenten en appel warmen we snel weer op.

We fietsen vandaag over de Sallandse Heuvelrug, een prachtig gebied! Bij vertrek schijnt de zon lekker, dus we nemen voor de zekerheid alleen wat truien mee. Die blijken wat later als de zon achter de wolken verdwijnt wel nodig. In Nijverdal kopen we daarom gauw een legging voor S, want voor blote beentjes blijkt het toch te fris. In Nijverdal hebben we gelijk gelegenheid om cadeautjes voor mijn moeder te kopen die over twee dagen jarig is en kunnen de kinderen zich vermaken op een luchtkussen.

We lunchen bij het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer waar we een mooi nieuw picknickkleed scoren (de oude was ik een poosje geleden verloren). De kinderen mogen kiezen: wandelen in het bos of langs een mooie route terugfietsen. Het wordt fietsen! We fietsen langs een gaaf gebouw met torentjes en langs de supermarkt terug.

Op de camping stoken we de barbecue weer op en grillen broccoli (wens van L), vegoburgers, zalm-venkel pakketjes en eten die op met aardappeltjes (wens van S) met lekker veel sausjes. En als toetjes marshmellows! S helpt me met de afwas en D en L gaan bij de dodenherdenking op de Canadese begraafplaats achter de camping kijken. Het is voor S moeilijk te bevatten wat ze daar gaan doen (vechten, toch mama?). Ook wij houden 2 minuten stilte. De camping is inmiddels behoorlijk volgelopen. Morgen is het 5 mei en Hemelvaart.

05/05 Holten-Harfsen (24 km)

We halen lekkere croissantjes bij de receptie voor het ontbijt. L mag op de motor van één van onze buren zitten, hij vindt het prachtig! We pakken op ons gemak in en drinken koffie. Om 11:30 vertrekken we richting Harfsen. In Twente worden de knooppuntenroutes herzien waardoor het hier en daar lastig is de juiste route te vinden. Ook hebben we een poosje behoorlijk wind tegen. L heeft daar al foefjes op bedacht zoals zijn ellebogen op het stuur zetten. Bij een rustig stukje langs een weiland lunchen we. We komen door verschillende dorpjes, maar behalve wat vlaggen merken we weinig van bevrijdingsdag. In het dorpjes Harfsen, waar we nooit komen omdat de stacaravan van mijn ouders daar een eind vandaan staat, eten we een lekker ijsje in de zon. S fietst het laatste stuk nog zelf en komt dus zelf-fietsend aan op de camping van opa en oma. Die vinden dat natuurlijk erg knap van haar. We eten mee met mijn ouders en zitten ‘s avonds behaaglijk bij de vuurkorf.

06/05 Harfsen-Wageningen (auto)

Mijn moeder is jarig en wordt toegezongen en voorzien van cadeaus. We laden alles weer in en op de auto en vertrekken na de koffie naar huis. D vliegt vandaag ook weer voor zijn werk naar Singapore, dus die kan in één moeite door van uit- naar inpakken.

Het beviel ons goed om deze minivakantie in trekkershutten door te brengen. Vooral in het begin van de week was het echt te koud voor ons om te kamperen. Salland vonden we niet heel speciaal qua natuur, met als uitzondering de Sallandse Heuvelrug. Maar de mensen waren wel heel erg vriendelijk en behulpzaam!

Advertentie (hierdoor wordt mijn website gratis gehost):