Dag o: de voorbereidingen

Na de goede ervaringen met het fietsen in de zomervakantie van 2014 besluiten we eens een echte fietsvakantie uit te proberen.

De vakantie start eigenlijk al met een avontuur een week voor vertrek. We mogen de gehuurde bob-yak ophalen en proberen het karretje aan de fiets van D te hangen. Daarvoor moeten we de bagagedrager verwijderen, maar dat hadden we al gedacht. Wat niet was ingecalculeerd is de bout van de drager die zo gehecht is aan de fiets dat hij er nauwelijks vanaf te krijgen valt. Er moet een metaalboor aan te pas komen om het ding eruit te krijgen. Dan blijkt dat de spatbordhouders ook vastzaten aan de drager en dat het frame verder uit bereik is. Gelukkig heeft D een houtbewerkingshobby en dus gauw even houten verlengstukjes aan het frame gemaakt. Nu dat achter de rug is, blijkt het bevestigen van de bob-yak aan de fiets een eitje. Als je niet te kritisch bent, past hij zelfs op mijn FollowMe achteras.

Dag 1: Wageningen-Otterlo (22,8 km)

Rond 11:30 vertrekken we met onze bepakte fietsen richting Otterlo. Het is lekker weer, regelmatig zon maar niet te warm. Bij knooppunt 88 aan het spoor lunchen we. Ze zijn daar een nieuwe weg aan het aanleggen en er is dus genoeg te zien met tractoren, omgezaagde bomen en de treinen natuurlijk. L fietst helemaal zelf tot aan de Mossel (~20 km!). Daar drinken we een biertje en spelen de kinderen in de speeltuin. Het laatste stukje koppel ik L aan en al snel arriveren we bij camping Beek en Hei.

We zijn allemaal een beetje moe wat enige strubbelingen oplevert bij het opzetten van de tent. Maar als die staat gaan we lekker eten bij de naastgelegen camping. Daar is ook weer een grote speeltuin. Helemaal moegespeeld en volgegeten fietsen we terug naar de camping waar de kinderen snel in slaap vallen.

Dag 2 Otterlo

S heeft weer flink lopen spoken vannacht waardoor wakker worden niet meevalt. We doen ‘s morgens rustig aan en D probeert zijn rustieke nieuwe koffiemalertje uit. Het heeft ‘s nachts flink geregend en het druppelt nog wat na.

We stappen op de fiets om boodschappen te doen. Na de lunch gaan we wandelen in het paddestoelenbos. L rent erg enthousiast voor ons uit, dus D gaat hem zoeken. Het stuk bos is niet groot, maar ik heb toch liever dat hij iets dichterbij blijft.

L en S hebben gespeeld (dit moet ik van S opschrijven als ze vraagt wat ik aan het doen ben en ik dus antwoord dat ik opschrijf wat we vandaag allemaal gedaan hebben).

Als we weer terug bij de camping zijn, rijden we naar het Otterlose Zand. S valt in slaap en L en ik rennen van de zandheuvel af.

We eten heel vroeg. Daarna een douchesessie met zijn allen. We leggen S bij ons in de slaaptent zodat we er ‘s nachts niet meer uit hoeven. Na een boekje onder het genot van een lekker wijntje met dito worstje en kaas duiken wij ook vroeg de veren in.

Dag 3 Park de Hoge Veluwe

S is iets makkelijker stil te krijgen nu ze naast me ligt, maar het is wel koud vannacht. Al met al slaap ik wel beter. ‘s Morgens proppen we ons nog gezellig met zijn allen in ons bedje (van 1 meter breed). Het is moederdag, maar dat slaan we om praktische redenen even over. De lucht is strakblauw en het warmt langzaam op. Na het ontbijt, koffie en de nodige trucjes fietsen we naar het park de Hoge Veluwe. Daar bezoeken we het Kröller Möller museum, vooral de speciale Van Gogh zaal die ter ere van zijn geboortejaar (?) is ingericht. We zien beroemde plaatjes van aardappels, zonnebloemen en Parijs. In de beeldentuin ravotten de kinderen in de Jardin d’Emaille, leuk! Minder leuk is dat S in haar broek poept terwijl ze zindelijk aan het worden is en dus geen luier aan heeft. Nadat we dat akkefietje hebben opgelost lunchen we buiten en komen daar onze buren tegen! Dat is toevallig. Nadat we allemaal weer volgegeten zijn, fietsen we naar de voet van de Franse Berg en beklimmen die verder te voet.Weer terug eten we een ijsje en spelen in de speeltuin van het restaurant. Dan is het weer tijd om terug te gaan en op de camping eten we. Helaas poept S nog een keer in haar broek waardoor ze via een koude douche in bed belandt.

Ik lees L voor uit De Kinderen van de Kabaalstraat. Het is een erg grappig boek van Astrid Lindgren.

‘s Avonds overleggen we over de vervolgplannen aangezien de weersverwachtingen niet goed zijn (koud!). We besluiten volgens plan naar Loenen te fietsen en daar te kijken of we erna in een trekkershut terecht kunnen en anders direct naar huis fietsen.

Dag 4 Otterlo - Loenen (21,9 km)

De eerste keer inpakken tijdens fietsvakantie gaat goed. Het is handig dat alle spullen hun eigen tas hebben. Wel hebben we een hele zak kleding extra omdat het vandaag erg warm is en alle schoenen, truien en jassen dus uit zijn.

Nadat de buurhond uitgebreid gedag is gezegd gaan we op weg.

Het eerste stuk is saai, want gaat langs een provinciale weg met aan de andere kant van een hek het park de Hoge Veluwe. Maar met een heel arsenaal aan liedjes slaan we ons er doorheen. Net in Hoenderloo nemen we even pauze. Vlak na Hoenderloo is L wel wat moe. Hij heeft toch weer een kilometer of 16 zelf gefietst! We fietsen bij de Woeste Hoeve over de snelweg en zijn daarna vlug bij camping Zegenoord in Loenen.

We gaan eerst even lunchen voordat we de tent opzetten. Het is inmiddels belachelijk warm geworden. We gaan in het dorpje een ijsje eten en doen boodschappen.

S heeft vandaag weer in haar broek gepoept. We zijn er klaar mee en doen haar overdag ook maar weer een luier aan. ‘s Avonds drinken we een wijntje en gaan weer vroeg slapen. Met de vroege ochtenden werkt dat wel het beste.

Dag 5 Loenen

Het is lekker niet zo koud geweest ‘s nachts en ook ‘s morgens kan de tent gauw open. Na ontbijt en rustieke koffie gaan we een stukje wandelen door het mooie bos waar we in kamperen. Terug op de camping lunchen we met gebakken eieren (de winkel had eieren alleen per 10) en rommelen de kinderen wat aan in het zand van de slechtweerhut.

Later ‘s middags fietsen we naar de Loenense watervallen waarbij mijn GPS ons weer vrolijk over allerlei zandpaadjes stuur [een poosje na deze vakantie ontdek ik hoe je het ding zo kunt instellen dat onverharde wegen vermeden worden...]. Bij de grootste kunstmatige waterval spelen we bij het water en maakt Daniël een bootje. Erna rijden we via de supermarkt naar de schaapskooi. Daar zijn we precies op tijd om de schapen terug te zien komen. We zijn al behoorlijk moe en gaan daarom gauw terug naar de camping waar we eten.

‘s Avonds waait het flink en doen we daarom de tent maar dicht. We blijven vroeg naar bed gaan omdat de dagen ook steeds zo vroeg beginnen. Helaas-pindakaas komt de grasmaaier het campingterrein uitgebreid maaien en kunnen we dus weinig genieten van de avondrust. Hoewel we begrijpen dat het handig is de boel voor hemelvaart te maaien, zou het toch fijn zijn als dat herrieding overdag zou zijn gekomen….

Dag 6 Loenen - Arnhem (25,6 km)

Het is erg koud ‘s nachts. S houdt ons flink wakker en de kou ook. L moet ‘s nachts plassen en we zien de petroleumlampjes van de camping en heel veel sterren.

‘s Morgens schijnt de zon en warmen we ons op door naar het speelhuisje te lopen en daar in de zon koffie te drinken. Het inpakken gaat vlot maar de tent staat in de schaduw waardoor de dauw erg langzaam opdroogt. Als de tent dan toch ook ingepakt is, gaan we op pad op wat een prachtige route door de Veluwzoom blijkt te zijn.

Wel is het behoorlijk heuvelachtig, dus onze conditie wordt goed op de proef gesteld. We lunchen met prachtig uitzicht en klimmen een stuk verderop nog een uitkijktoren in. Er zijn niet erg veel andere mensen en we genieten erg van deze vermoeiende maar mooie tocht. De A50 is een groot contrast maar vlak na de oversteek begint het volgende natuurgebied alweer. De weg wordt wat minder interessant (een fietspad langs een rechte N-weg), maar gaat gelukkig grotendeels naar beneden. Als we bijna, echt bijna-bijna bij de camping zijn, moeten we echter nog een flink klimmetje maken. Ik red het niet meer; mijn benen doen zeer en ik stap af. Maar half-wandelend, half-fietsend bereiken we toch de camping waar D en S ons opwachten. We chillen even bij de trekkershut en pakken de tent extra droog in. We kunnen de hut helaas maar één nachtje huren waardoor we morgen alweer op huis aan zullen gaan. De tent zien we even niet meer zitten met die koude nachten.

Dan gaan we boodschappen doen. Gelukkig heeft Arnhem…..heuvels! Pfff, maar we redden het en halen op de terugweg pizza die we in het hutje opeten.

Wat blijft het lekker warm in het hutje! De kinderen vallen in slaap waarna wij lezen en Griekse hapjes eten (de Lidl had Griekse weken).

Dag 7 Arnhem - Wageningen (24,1 km)

Het is in de trekkershut vast warmer dan in de tent, maar toch nog behoorlijk fris.

‘s Morgens ontbijten we heel luxe aan een tafel! Daarna pakken we heel rustig in en vertrekken weer op de fiets. Het landschap is heel anders nu, met statige beukenlanen. Op landgoed Duno staan de struiken prachtig in bloei en nemen we ruim de tijd om te lunchen. Daarna fietsen we langs kasteel Doorwerth en door de uiterwaarden terug naar huis. Onderweg vindt L dat we echt wel heel ver op vakantie zijn (!). Grappig dat hij er zo over denkt, we zijn al twee keer buren tegengekomen en zijn ongeveer in een straal van 30 km rondom huis gebleven.

In Wageningen halen we nog een ijsje om de vakantie uit te luiden en….onze eerste fietsvakantie met zijn vieren is een feit!

[als nasleep van deze vakantie koop ik een donzen slaapzak want ik wil het nooit meer zo koud hebben met kamperen en neem die vervolgens niet mee in de zomer “want het is toch zomer”. Weer koud! De volgende keer hoe dan ook de warmste slaapzak meenemen!]

Advertentie (hierdoor wordt mijn website gratis gehost):